Specyfikacje pianin cyfrowych #1: Klawiatura i brzmienie

Przy zakupie pianina cyfrowego ważne jest, by wybrać instrument, który ma najlepszą dla nas specyfikację. Wówczas pojawia się kwestia, jak zrozumieć długą listę parametrów, które określają pianino cyfrowe. Oto seria krótkich filmów wyjaśniająca w prosty sposób opcje i parametry pianin cyfrowych. W trzech kolejnych nagraniach opowiem o:

  1. Klawiaturze i brzmieniu.
  2. Podstawowych funkcjach.
  3. Dodatkowych parametrach.

Oto pierwszy z filmów, o klawiaturze, brzmieniu i polifonii pianin cyfrowych:

Poniżej transkrypcja filmu, uzupełniona licznymi dodatkowymi informacjami, więc zachęcam do przeczytania :)

Jeśli coś jest niejasne lub wymaga uzupełnienia, bardzo proszę o komentarz. Będzie mi bardzo miło odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Klawiatura może być pełna, dynamiczna, młoteczkowa i ważona.

Klawiatura pełna:

Klawiatura pełna oznacza, że jest 88 klawiszy, czyli dokładnie tyle, co w pianinie akustycznym (tradycyjnym). Jeżeli ktoś się decyduje na zakup pianina, to zachęcam do wybrania instrumentu z pełną klawiaturą, tak by wraz z coraz bardziej zaawansowanym poziomem gry, nie pojawił się problem, że brakuje klawiszy. Warto kupić klawiaturę pełną, czyli 88-klawiszową.

Klawiatura dynamiczna:

Klawiatura dynamiczna oznacza, że klawisze reagują na to, jakie natężenie dźwięku, czyli poziom głośności, chcemy wydobyć. Jeśli gramy leciutko, wówczas pianino gra cicho, jeżeli naciśnie się klawisz mocno, wówczas wydobędzie się dźwięk głębszy, mocniejszy, głośniejszy. Właśnie ta reakcja na naszą dynamikę jest określana jako klawiatura dynamiczna. Obecnie nie produkuje się pianin cyfrowych bez klawiatury dynamicznej. Brak klawiatury dynamicznej może występować już tylko w starszych keyboardach.

Klawiatura młoteczkowa:

Obecnie już większość pianin cyfrowych posiada klawiaturę młoteczkową. Oznacza to imitację mechanizmu młoteczkowego, który jest w pianinach akustycznych, w odróżnieniu od mechanizmu sprężynowego, który zazwyczaj jest używany w keyboardach. Mechanizm młoteczkowy pozwala na istotną różnicę w odczuciu pracy klawiatury pod palcami i zdecydowanie wpływa na jakość gry. Jeśli ktoś myśli o grze na pianinie, to klawiatura młoteczkowa jest kluczowa. Oczywiście klawiatura z mechanizmem sprężynowym też może wydawać ładne brzmienie, jednak uczucie pod palcami pianisty będzie zupełnie odmienne. 

Inną kwestią jest jeszcze to, jak ten mechanizm młoteczkowy działa. Przykładowo nawet w pianinach Elpiano jest różnica pomiędzy mechanizmem zastosowanym w modelu SLP-210, a mechanizmem klawiatury w modelach droższych (SLP-250 czy DPR-3500). Każdy z tych modeli ma mechanizm młoteczkowy (tzw. hammer action), jednak jest on odczuwalny z różnym natężeniem - warto więc klawiaturę wypróbować osobiście.

Klawiatura ważona:

Co oznacza klawiatura ważona:

Klawiatura ważona oznacza imitację pianina akustycznego pod tym względem, że klawisze, które są z górnych oktaw (te po prawej stronie), "chodzą" lżej niż te z lewej strony (basowe). 

Jak sprawdzić, czy klawiatura jest ważona:

Czyli jeżeli zagramy bardzo lekko na górze klawiatury, wówczas dźwięki powinny się odezwać, podczas gdy jeśli tak samo zagramy z lewej strony, wówczas te dźwięki mogą się nie odezwać. 

Polecam właśnie w powyższy sposób testować pianina cyfrowe, ponieważ często z opisu producenta wynika, że klawiatura jest ważona, podczas gdy w rzeczywistości tak nie jest. Czyli być może w zamyśle była "doważana", ale zupełnie tego nie czuć. Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że niektóre klawiatury są opisywane jako "natural weigthed" czyli naturalnie ważone, lub "semi-weigthed" (połowicznie ważone), w takich przypadkach warto to potraktować jako chwyt marketingowy, w rzeczywistości nie poczujemy różnicy między dolną a górną częścią klawiatury. 

Czy jest konieczny wybór klawiatury ważonej?

To też zależy od naszego stopnia zaawansowania gry. W praktyce nawet różne pianina akustyczne mają dość różne, czasem niezauważalne różnice w "doważeniu" młoteczków. To oznacza, że nawet grając na pianinie akustycznym nie czuje się, by klawiatura była ważona. Teoretyczne doważenie klawiszy powinno wynosić 55 gramów w basach, a w sopranie (po prawej stronie) 51g. Różnica jest więc minimalna. Dodatkowo w praktyce różni producenci pianin tradycyjnych nie zawsze tak precyzyjnie dbali o wyważenie klawiatur, stąd często po prostu klawiatury pianin akustycznych nie są ważone. Jednak klawiatury fortpianów koncertowych są zawsze ważone i tę różnicę zdecydowanie czuć. Stąd dla pianistów zaawansowanych jest to istotna cecha ze względu na podobieństwo do instrumentu akustycznego. Jednak moim zdaniem w pierwszych latach nauki gry klawiatura pianina nie musi byc ważona.

Jaka powinna być klawiatura pianina cyfrowego?

Jeżeli chcemy wybrać pianino cyfrowe najbardziej zbliżone do pianina akustycznego pod względem klawiatury, wówczas warto wybrać klawiaturę pełną – 88 klawiszową, dynamiczną, czyli reagującą na natężenie dynamiki, młoteczkową oraz ważoną (lżejszą na górze klawiatury i cięższą po lewej stronie na dole). Na pierwsze 5- 6 lat nauki klawiatura nie musi być ważona, pozostałe elementy są, moim zdaniem, kluczowe.

Polifonia (ilość głosów) w pianinach cyfrowych:

Ważnym punktem w specyfikacji pianin cyfrowych jest polifonia.

Polifonia oznacza ilość głosów, które mogą być jednocześnie wydobyte w pianie cyfrowym.

Jeżeli liczymy możliwość wydobycia głosów wynikającą z ilości palców, to wydaje się, że to będzie maksymalnie 10 głosów, wówczas nawet polifonia 10 byłaby odpowiednia. Natomiast dodatkowo ilość ta może być zwiększana poprzez użycie: akompaniamentu, przez przypisanie kilku brzmień do jednego klawisza, przez równoczesne użycie pedału, metronomu itd. Więc zużycie ilości głosów polifonii może być czasami znacznie więcej, niż nasze możliwości by na to wskazywały.

Przy korzystaniu z innych opcji poza samą grą fortepianową, polifonia 64 często bywa niewystarczająca, jednak dla samej gry fortepianowej, z użyciem jednego brzmienia i bez dodatkowych efektów, nawet polifonia 64 będzie odpowiednia. Polifonia 81 jest według mnie całkowicie wystarczająca, nawet przy korzystaniu z opcji i efektów dodatkowych, a polifonia 128 to już jest naprawdę bardzo wysoki standard, można mieć pewność, że wszystkie dźwięki będą wydobyte, tak jak je zagramy.

Liczba brzmień:

Co oznacza liczba brzmień w pianinie:

W specyfikacji pianin cyfrowych jednym z podstawowych elementów wyszczególnionych w specyfikacji to liczba głosów (inaczej liczba brzmień). Oznacza ona, ile różnych instrumentów (ilość różnych brzmień - np fortepian, skrzypce, organy itd) jest w danym pianinie dostępnych. Czyli np. jak będzie 5 brzmień (zazwyczaj jest ich więcej) to przykładowo mogą to być dwa pianina, skrzypce, perkusja i gitara. To znaczy, że pianino ma możliwość 5 głosów, czyli 5 brzmień. Zazwyczaj głosów jest dużo więcej, bardzo często 128.  128 wynika ze standardowego użycia głosów General Midi, czyli GM Voices. Jeśli pianino posiada 128 głosów GM, to oznacza, ze 128 różnych brzmień jest standardowo przypisanych, w odpowiedniej kolejności, do przycisku GM VOICE. W praktyce oznacza to, że pod danym numerem głosu GM, np 067 zawsze znajdziemy określone brzmienie, co ułatwia korzystanie z instrumentu osobom znających standard GM.

Jaka jest minimalna potrzebna liczba brzmień?

Jeśli ktoś planuje wyłącznie korzystanie z brzmienia fortepianu (Grand Piano), to liczba brzmień nie jest dla niego ważna. Warto zwrócić uwagę, że również pianistom często może przydawać się inne brzmienie, np przy ćwiczeniu utworów Bacha brzmienie organów, brzmienie klawesynu lub skrzypiec. Czasem klientami są organiści, dla których liczba oraz jakość brzmienia organów jest ważna, wówczas przyda się pianino z większą ilością głosów. Przy zakupie warto sprawdzić, ile jest brzmień samego fortepianu (Grand Piano), wówczas można zmieniać głos swojego pianina w zależności od wykonywanego utworu.

Stąd mniej ważna jest całkowita ilość brzmień, a bardziej ilość i jakość głosów, z których planujemy korzystać. Dla organistów kluczowe będzie upewnienie się o ilości i jakości brzmień organów. W przypadku, gdy kupujemy pianino dla dziecka, to warto zwrócić uwagę, by pianino miało kilka brzmień Grand Piano, dodatkowo klawesyn, organy smyczki. Czyli warto sprawdzić, jakie to brzmienia, mniej ważne jest to, ile ich w sumie jest.

Jaki powinien być dobry mechanizm pianin cyfrowych opisałam również w następującym wpisie na blogu (kliknij tutaj)

Audycja muzyczna Elpiano

Jest mi bardzo miło zaprosić Państwa na audycję muzyczną Elpiano, która odbędzie się 4 września 2010r. o godz. 12 w Centrum Ekoja, ul. Bohdanowicza 5 w Warszawie.

Podczas koncertu wystąpią Klienci jak i inni znajomi Elpiano, m.in. pianistka Katarzyna Łabuś. Zachęcam wszystkich Klientów Elpiano do wystąpienia podczas audycji - wystarczy email lub telefon, by ustalić szczegóły.

Wszystkich Państwa serdecznie zapraszam do wysłuchania koncertu, wstęp bezpłatny. Do zobaczenia!

Posted on July 17, 2010 and filed under Koncerty Elpiano.

Katarzyna Łabuś na pianinach Elpiano: porównanie modeli

W nagraniu tym można posłuchać wszystkich modeli pianin cyfrowych Elpiano i porównać ich brzmienie. 

Wykonywane utwory to:

  • Sergei Rachmaninov - Moment Musicaux e-moll op. 16 nr 4
  • F. Chopin - fragmenty Scherza b moll
  • F. Chopin - Mazurek D-dur op. 33 nr 2
  • F. Chopin - Mazurek g-moll, op. 24 nr 1
  • F. Chopin - Mazurek a-moll op. 68 nr 2

Nagrania wykonane na następujących modelach Elpiano:

  • Elpiano DPS-1000
  • Elpiano DPS-1200: możliwość regulacji klawiatury w 9 poziomach, polifonia 128, od roku 2014 zastąpiony modelem DPS-9H.
  • Elpiano DPR-2200: bardzo bogata specyfikacja, 80 rytmów i 1000 utworów demo, od roku 2014 zastąpiony modelem DPR-2200H.
Posted on July 15, 2010 and filed under Koncerty Elpiano.

Katarzyna Łabuś na pianinach Elpiano: DPS-1000, DPS-1200 oraz DPR-2200:

Dla tych, którzy ciekawi są nowych wykonań muzyki klasycznej, a nie mają czasu wybrać się do Filharmonii, zapraszam do wysłuchania nagrań z pianistką Katarzyną Łabuś (Pietroń). 

Poniżej nagranie na Elpiano DPS-1200 (od roku 2014 zastąpiony przez DPS-9H):

Wykonywane utwory:

  • Fryderyk Chopin: Etiuda As-dur ze zbioru "Methode des methodes"
  • Claude Debussy: Pagodes z cyklu "Estampes"

Poniżej nagranie na Elpiano DPR-2200 (od roku 2014 zastąpiony przez DPR-2200H):

Wykonywany utwór to Preludium Des-dur op. 28 nr 15 Fryderyka Chopina, tzw. Preludium deszczowe.

Poniżej nagranie na Elpiano DPS-1000:

Wykonywane utwory:

  • Claude Debussy: Preludium "Canope"
  • Sergei Rachmaninov: Etiuda g-moll op.34
  • Sergei Rachmaninov: "Moment musicaux" e-moll

 

O Katarzynie Łabuś:

Absolwentka Akademii muzycznej w Warszawie w zakresie fortepianu (klasa prof. Kazimierz Gierżoda), teorii muzyki i dyrygentury chóralnej (dyplom z wyróżnieniem). Pianistka obecnie jest stażystką na macierzystej uczelni w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej. Uczestniczyła wielokrotnie w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych specjalistów w zakresie pianistyki: w Dusznikach Zdroju w klasie Philippe’a Giusiano, we Wrocławiu w klasie fortepianu prof. Aleksieja Orłowieckiego.

W ramach warsztatów pracowała pod kierunkiem Diny Joffe, Eugene Indjic’a, Janusza Olejniczaka, Zbigniewa Raubo, Johna O’Conora. Obecnie współpracuje z warszawską operą kameralną w charakterze akompaniatora-korepetytora. Udziela się również na estradach w ramach roku chopinowskiego (Maraton Chopinowski, koncert Roztańczony Chopin czy Majówka z Chopinem).

Związana jest czynnie z warszawskim środowiskiem muzycznym.

Posted on July 7, 2010 and filed under Koncerty Elpiano.

Bezpłatne koncerty muzyki klasycznej, czyli V Międzynarodowe Spotkania Szkół Muzycznych

W dniach 18 - 20 czerwca 2010 roku odbędą się w Warszawie V Międzynarodowe Spotkania Szkół Muzycznych.

Podczas tych trzech dni będzie można posłuchać wykonań uczniów szkół muzycznych zarówno z Polski jak i z Czech, Niemiec, Słowacji, Ukrainy i Węgier. Większość zaplanowanych utworów to muzyka klasyczna, jednak w programie znajdą się też interpretacje muzyki rozrywkowej.

Usłyszymy zarówno wystąpienia solistów, jak i wykonania w duecie czy nawet orkiestry kameralne i chóry. Gościem specjalnym festiwalu jest Grupa MoCarta, czyli grupa, która z dużym sukcesem łączy muzykę poważną z kabaretem. Oto ich archiwalne wystąpienie:

Jak widać jest tu miejsce na piękną muzykę i dobrą zabawę.

Repertuar Festiwalu:

Bardzo ciekawy i różnorodny jest repertuar festiwalu. W programie znajdą się utwory takich kompozytorów jak: Bach, Chopin, Brahms, Strauss, Grieg, Debussy, Paderewski, Rachmaninow, Manuel de Falla i wielu innych.
Myślę, że koncerty uczniów szkół muzycznych jak i występ Grupy MoCarta mogą zachęcić do nauki gry i zainspirować do słuchania muzyki klasycznej. Z pewnością warto więc wybrać się na festiwal.
Szczegółowy plan koncertów dostępny jest na stronie Fundacji Cultura Animi:
http://www.cultura.org.pl/?p=1#6

Serdecznie zapraszam!

Targi muzyczne - możliwość porównania producentów pianin cyfrowych:

Gdzie odbywają się targi muzyczne w Polsce?

Targi Muzyczne w Krakowie:

W maju 2010 roku miała odbyć się druga edycja targów muzycznych w Expo Silesia, Targi Muzyki i Eventów COMMET 2010. Jednak, jak informują organizatorzy, impreza nie odbędzie się z uwagi na "aktualną sytuację rynkową".

Dobrą wiadomością jest to, że jeszcze w tym roku można wybrać się na inne targi muzyczne w Polsce: w dniach 23 - 25 września 2010 roku odbędą się Targi Muzyczne w Krakowie. W dniach 25 - 27 czerwca 2010r. odbędą się Międzynarodowe Targi Muzyki, Tańca i Rozrywki SHOWEXPO w Kielcach. Myślę, że sporo osób zastanawia się, czy warto wybrać się na targi muzyczne i dla kogo takie wydarzenie jest przeznaczone. Wpis ten aktualizuję już po kilku miesiącach i mogę napisać szczerze - jeżeli szukają Państwo pianin, pianin cyfrowych lub keyboardów, to targi muzyczne w Polsce nie są niestety odpowiednim miejscem.

Oto moja relacja z Targów Muzycznych w Krakowie.

Międzynarodowe targi muzyczne we Frankfurcie: 

Czy warto odwiedzić targi muzyczne, jeśli szuka się dla siebie pianina?

W tym roku byłam na targach muzycznych we Frankfurcie, to największe targi muzyczne w Europie i trzecie pod względem wielkości na świecie.

Dla pianistów zainteresowanych pianinami cyfrowymi jest to rzadka okazja wypróbowania tak wielu instrumentów w jednym miejscu. W sklepach muzycznych często porównujemy modele akurat dostępne u danego przedstawiciela / dystrybutora. Na targach można porównac marki i dowiedzieć się, jaka jest pełna oferta firmy.

Targi Muzyczne we Frankfurcie

Podczas tegorocznych targów muzycznych we Frankfurcie przez kilka dni testowalam instrumenty, głównie pianina cyfrowe, ale też i akustyczne. Rozmawiałam z przedstawicielami producentów i dystrybutorami. Każda marka prezentowała się inaczej:

Pianina cyfrowe Yamaha prezentowane na targach muzycznych 2010:

Yamaha przedstawiła bardzo szeroką ofertę - podczas, gdy inni mieli stoiska o zbliżonej wielkości, Yamaha miała swój odrębny budynek.. Na stoisku Yamahy można było wypróbować zarówno najskromniejszy model P-95 jak i fortepian akustyczno - cyfrowy Avantgrand N3, którego sugerowana cena to 14875EUR. Przetestowanie całej gamy pianin pomiędzy P-95 a Avantgrand N3 zajęło mi około 2 dni :)
Ciekawe dla mnie były znaczące różnice między modelami, które łatwo byłoby pominąć w sklepie, gdy sprzedający zwraca naszą uwagę na wybrane przez siebie elementy. Na targach polecam zacząć testowanie od najlepszych modeli, wówczas dostrzeżemy specyfikacje, które są ważne, a które nie występują  w tańszych modelach. Opcjami, których według mnie brakowalo w niektórych niższych modelach Yamahy to ilość brzmień pianina oraz ograniczona (lub żadna) możliwość regulacji twardości klawiatury. Jest to subiektywne, dla innych osób może to być brak akompaniamentu i rytmów.
Największą uwagę zwracałam na klawiaturę, bo to moim zdaniem kluczowa różnica przy wyborze pianina. Lubię i cenię twarde klawiatury, tak by nie były one zbliżone do klawiatur keyboard'owych. Pod względem twardości podobał mi się model CLP-330PE. Porównując pracę klawiszy, warto upewnić się, czy przy szybko powtarzanych dzwiękach, pozostają one słyszalne. Pod tym względem nie sprawdził się moim zdaniem model P-95, gdzie klawisze, jeśli są powtarzane zbyt szybko jeden po drugim, mają stłumione brzmienie.

Yamaha P-95

Yamaha Avantgrand N3

Pianina cyfrowe Roland prezentowane na targach muzycznych 2010:

Stoisko Rolanda to przede wszystkim technika i technologia. Widać tu znaczenie systemów nagłaśniających. Główne miejsce wśród prezentowanych instrumentów zajmowało pianino V-Piano. Jest to tzw. stage piano, gdzie bardzo duża ilość specyfikacji jest programowana przez grającego. Choć dla mnie za dużo w tym modelu regulacji komputerowej, to na pewno V-Piano znajdzie wielu zwolenników. To świetny model dla tych, którzy cenią sobie poszukiwanie i tworzenie własnego brzmienia.

 

Roland V-Piano

 

Pianina cyfrowe Kawai prezentowane na targach muzycznych 2010:

Bliższe od ekspozycji Rolanda, wydało mi się stoisko Kawai. Tu dominowały pianina akustyczne, a w pianinach cyfrowych eksponowano głównie naturalną pracę klawiatury. Dużo czasu spędziłam przy modelu CA-93 i myślę, że to jest przykład instrumentu, dla którego warto wybrać się na targi: klawiatura i brzmienie pianina tego modelu to dla mnie wzorzec z Sevres.

 

Kawai CA 93

 

Pianina cyfrowe Dynatone / Elpiano prezentowane na targach muzycznych 2010:

Z dużą radością testowałam też wszystkie pianina prezentowane przez producenta pianin Elpiano. To największy producent pianin cyfrowych w Korei, wystawca Targów we Frankfurcie od wielu lat. Zaprezentowano wiele modeli pianin cyfrowych, choć były też cyfrowe fortepiany i keyboardy. Pianina cyfrowe cieszyły się największym zainteresowaniem, klienci zwracali uwagę na świetną młoteczkową klawiaturę i eleganckie wykończenie. Grałam długo na wszystkich prezentowanych modelach i upewniłam się, że mam w ofercie Elpiano najlepsze z nich.

Firma Dynatone na Targach we Frankfurcie

Dynatone DPR-2000

Podsumowanie:

Na targach można spotkać też inne firmy, czasem debiutujące jako producenci pianin cyfrowych, a czasem są to firmy istniejące od wielu lat. Nie chciałabym pisać słów krytycznych, bo nie o to chodzi w konkurencji. Napiszę więc inaczej - przed zakupem pianina cyfrowego naprawdę warto sprawdzić pracę klawiatury i brzmienie, które nas interesuje. Targi muzyczne to doskonała okazja do przetestowania instrumentów i samodzielnej oceny.

Jak dobrze wykorzystać rok 2010? - o korzyściach z Roku Chopinowskiego.

Koncerty w Warszawie z okazji Roku Chopinowskiego 2010:

Rok 2010 to dwusetna rocznica urodzin Fryderyka Chopina. Z radością obserwuję, jak dobrze jest to wydarzenie reklamowane - przynajmniej w Warszawie, ciekawa jestem, czy poza Warszawą również.

Skoro już tak dobrze się złożyło, że jest rocznica oraz chęć NIFC i innych instytucji do uczczenia tej rocznicy doskonałymi wydarzeniami artystycznymi, to myślę, że warto wykorzystać ten rok dla nas i naszych dzieci. Do Warszawy przyjadą najlepsi z najlepszych wykonawców Chopina. Będzie możliwość wysłuchania na żywo zawówno bardzo znanych i często wykonywanych utworów (np koncerty fortepianowe czy polonezy Chopina), jak też rzadziej wykonywanych kompozycji.

Motywacja do wzięcia udziału w koncertach:

Mamy rzadką okazję z taką łatwością uczestniczyć w niezwykłych wydarzeniach. Dlaczego o tym piszę? Podczas koncertu inauguracyjnego rozpoczęcie Roku Chopinowskiego, który odbył się 7 stycznia w Filharmonii Warszawskiej, koncert fortepianowy f-moll Chopina wykonywał Lang-Lang. Jest to wybitny pianista chiński, uznawany za jednego z najciekawszych interpretatorów muzyki Chopina. W trakcie wykonania koncertu f-moll op. 21, między częściami rozlegały się oklaski publiczności. Zapewne każdy z czytających wie, że to tak jakby podczas pauzy wygłaszanego w teatrze monologu, zacząć bić brawo. Koncert jako utwór stanowi całość, często nawet między częściami wykonawca nie zdejmuje rąk z klawiatury, a dyrygent nie opuszcza batuty.

Repertuar koncertowy w Filharmonii Warszawskiej:

Przy okazji wydarzeń artystycznych Roku Chopinowskiego warto więc choć kilka razy zaprosić najbliższych do Filharmonii. Szczególnie ważne jest, by na koncert wybrać się razem z dziećmi, tak by w przyszłości nie klaskały one po Larghetto koncertu f-moll. Oferta Filharmonii Warszawskiej na rok 2010 jest bardzo bogata i daje możliwość wysłuchania na żywo wybitnych wykonawców. W najbliższych tygodniach w Filharmonii Narodowej będzie można usłyszeć zarówno koncerty romantyczne (np 15 oraz 16 stycznia - koncerty Chopina oraz Schumanna wykona Lars Vogt), jak i aranżacje jazzowe (18 lutego utwory Chopina wykona Leszek Możdżer). Warto skorzystać z okazji, że do Warszawy przyjadą w tym roku najlepsi z najlepszych i wybrać się do Filharmonii.

Pianina cyfrowe Elpiano - dlaczego tak tanio?

"Dlaczego tak tanio?":

To pytanie dość często słyszę od klientów testujących pianina Elpiano. Oczywiście nie oznacza to, że kwota 3000zł. jest niewielka, jednak wydaje się bardzo atrakcyjna za pianina tej klasy, co Elpiano.

Gdy kilka lat temu wprowadzałam na rynek polski model Elpiano DPR-2200, u konkurencji model ten był w cenie 4900zł. Teraz konkurencja już nie sprzedaje tych modeli, które oferujemy w Elpiano, a w innych krajach europejskich model Dynatone DPR-2200H jest w cenie 1495 euro (Belgia), czy model DPS-1200 / DPS-9H za 950 funtów, czyli ok 5400zł. 

Model biznesowy Elpiano:

Założenia Elpiano:

Przystępna cena jest wynikiem dbałości o to, by stosować rozwiązania proste, choć jak najbardziej dogodne dla klientów. Oferowanie pianin w przystępnej cenie, to był cel Elpiano, więc przyznam, że nie ma lepszego pytania dla sprzedającego aniżeli "Dlaczego tak tanio?". Jest to też potwierdzenie, że Elpiano z powodzeniem realizuje swoje założenia, a ja, jako właścicielka firmy, swoje przekonania. Celem Elpiano jest zwiększenie dostępności do muzyki oraz umożliwienie gry na pianinie wszystkim tym, którzy tego pragną. Marka ta powstała dla osób, które chcą grać i cieszyć się muzyką, bez potrzeby niepotrzebnego wydatku. Oferujemy świetny produkt w jak najbardziej przystępnej cenie, również w formie wynajmu czy płatności ratalnych.

Proste rozwiązania:

Cenimy prostotę rozwiązań, dzięki czemu eliminujemy niepotrzebne koszty. Jeżeli klient chce wypróbować pianino, wystarczy telefon i umawiamy się na spotkanie w dogodnym dla klienta terminie. W Elpiano klient płaci za dobry produkt, jednak nie ponosi kosztów kilkuset metrowych salonów oraz sprzedawców, czekających na potencjalnego klienta 8h/dobę w pustym salonie. Opłata miesięczna najmu w centrum handlowym w Warszawie to okolo 40EUR/metr. Przy salonie o 100m.kw., sama powierzchnia sklepu generuje dodatkowy koszt ponad 15.000 PLN/miesięcznie, co znacząco zwiększa cenę pianina.

Marketing:

Nasz marketing to dobra opinia wśród klientów, którzy polecają innym pianina Elpiano. Obecnie, gdy aktualizuję ten wpis, czyli w roku 2015), większość klientów Elpiano to osoby, którym dotychczasowy klient doradził nasze pianino. Jest to dla mnie największa nagroda za dbałość o klienta - dziękuję!

Logistyka:

Organizacja transportu również wpływa na cenę. Najprostsze i sprawne rozwiązanie to odbiór osobisty. Wystarczy, gdy klient z pomocą jednej osoby z Elpiano schyli się po paczkę i włoży do samochodu, nie trzeba w tym celu zwoływać zespołu pracowników. Jeśli - w innych firmach - transport jest oficjalnie wliczony w cenę, to nie jest to bonus od firmy, ponieważ ktoś, czyli klient, za to płaci. Elpiano daje wybór - jeśli klient ma możliwość samodzielnego odbioru, to oszczędza 200 złotych. Dla klientów, którzy nie mogą dokonać odbioru osobiście, organizujemy transport, jednak w Elpiano klient wie dokładnie, za co płaci i może sam zadecydować.

Kwestie nadrzędne:

W Elpiano to, co ważne to jakość produktu i obsługi. Dlatego - nawet wbrew cenie i tendencjom na rynku - nie rezygnujemy z droższego transportu bezpośredniego na rzecz kurierów. Może dziwić, że nasz transport kosztuje 200zł, a niektóre sklepy internetowe proponują 30 czy 40zł za przesyłkę kurierską. W Elpiano zapewniamy transport bezpośredni, bez żadnego przeładunku. Czyli po załadowaniu z naszym magazynie, pianino jest przewożone prosto do klienta. Różnica w cenie jest spora, jednak na tej kwestii nie oszczędzamy. Przewóz pianina kurierem oznacza, że pianino będzie kilka razy rozładowywane i z powrotem załodowywane na kolejne samochody. W trakcie tego pianino może być rzucone i uszkodzone, a to jest dla nas w Elpiano nieakceptowalne.

Podsumowanie:

Model biznesowy Elpiano opiera się więc na przystępności i prostocie rozwiązań. Dzięki temu klient nie płaci za nic więcej poza dobrym produktem. Wierzę, że przyszłość w biznesie należy właśnie do takich firm jak Elpiano - bez skomplikowanych struktur, bez zbędnych, nieefektywnych rozwiązań. Klient Elpiano nie ponosi więc kosztów pensji sprzedawców z salonów muzycznych, czynszu za klikaset metrów powierzchni sklepowej w centrum Warszawy, pensji sprzedawców czy ich czasu, który tracą w oczekiwaniu na klienta. Dlatego tak tanio :)

Posted on November 15, 2009 and filed under Jak wybrać pianino.

Możliwości pianina cyfrowego

Często klienci pytają, jakie są zalety, a jakie wady pianina cyfrowego w porównaniu z pianinem tradycyjnym (akustycznym).


Najbardziej oczywiste, ale istotne zalety pianina cyfrowego to:

  • niższa cena: dobre nowe pianino cyfrowe to koszt od 3000zł, nowe dobre pianino akustyczne to kilkanaście tyś. złotych
  • mobilność i łatwość transportu (pianino cyfrowe można przewieźć samochodem osobowym, waga pianina akustycznego do ok 250kg)
  • możliwość wyciszenia pianina cyfrowego podczas ćwiczenia dzięki grze na słuchawkach (często są 2 wyjścia słuchawkowe, tak że nawet lekcje mogą odbywać się z odsłuchiwaniem przez słuchawki)
  • brak potrzeby strojenia pianin cyfrowych (oszczędność ok. 100zł/kwartał)
  • w przypadku pianin cyfrowych nie ma konieczności utrzymywania restrykcyjnych warunków temperatury i nawilżenia, tak jak jest to w przypadku pianin akustycznych

Klawiatura i brzmienie pianin cyfrowych w porównaniu z akustycznymi:

Inne różnice pomiędzy pianinem tradycyjnym a cyfrowym nie są już tak oczywiste. Brzmienie pianin cyfrowych powinno być jak najbliższe dźwiękowi pianina tradycyjnego. Dynamiczna ważona klawiatura oznacza, że różnica między pianinem cyfrowym a tradycyjnym powinna być naprawdę mała lub niezauważalna - klawisze w taki sam sposób reagują na uderzenie i przekazują dynamikę.
Jednak zwolennicy pianina tradycyjnego mogą wskazywać na różnice, które dla niektórych będą zauważalne: czasem brzmienie pianin cyfrowych wydaje się mniej pełne, a dźwięk może wydać się sztuczny. Zarówno przy pianinie cyfrowym jak i tradycyjnym, brzmienie instrumentu warto wypróbować "na żywo", tak, by mieć pewność, że jest to instrument, z którego będziemy korzystać przez wiele lat.

Możliwości techniczne pianin - porównanie:

Pianina cyfrowe dają też bardzo szerokie możliwości techniczne. Dostępne są takie opcje jak różnorodne brzmienia, nagrywanie, łączenie brzmień, korzystanie z akompaniamentu i rytmów i wiele innych opcji. Niektóre modele pianin cyfrowych oferują system nauczania, umożliwiający wykonanie zaawansowanych utworów nawet jeśli dopiero rozpoczyna się naukę. Funkcje te są przydatne, by swobodniej traktować muzykę. Często gra na pianinie kojarzy się tylko z utworami Bacha czy Mozarta, zagranymi z obawą i stresem na egzaminie w szkole muzycznej. Zapomina się o tym, że muzyka powinna przede wszystkim być radością. Pianino cyfrowe pozwala na pewnego rodzaju "oswojenie się" z pianinem, dzięki licznym opcjom dodatkowym, np:

  • przez różnorodne utwory demonstracyjne
  • przez możliwość dołączenia akompaniamentu, który sprawia, że utwór wydaje się dużo bardziej zaawansowany
  • przez możliwość gry w różnych brzmieniach - organów, skrzypiec, orkiestry smyczkowej i wielu wielu innych

Aby poznać dostępne funkcje i opcje pianin cyfrowych, zapraszam do przeczytania poniższych wpisów:

Dowiecie się Państwo czym jest polifonia, liczba brzmień, akompaniament, efekty reverb, chorus, dual, layer, brillance i wiele innych:

Klawiatura i brzmienie (czym jest polifonia, liczba głosów, liczba brzmień, klawiatura ważona,...)

Podstawowe funkcje pianin cyfrowych  (rejestracja utworów, ustawień, moc głośników, ...)

Dodatkowe parametry pianin cyfrowych (layer, split, reverb, dual, transpozycja, metronom, ...)

Możliwości instrumentów cyfrowych - przykład:

Nadzwyczajne możliwości organów cyfrowych są zaprezentowane poniżej:

http://www.ted.com/talks/qi_zhang_s_electrifying_organ_performance

Jest to profesjonalne wykonanie utworu na instrumencie cyfrowym - co prawda nie na pianinie, ale organach cyfrowych. Wystąpienie to pokazuje, że dla obecnych wykonawców nie ma granic - tu jedna osoba wykonuje utwór na organy i orkiestrę - szczerze polecam wysłuchanie. 

Jakie pianino wybrać - cyfrowe czy akustyczne? 

Dyskusja nad wyższością jednego z tych instrumentów nie powinna prowadzić do rozstrzygnięcia. W uproszczeniu można stwierdzić, że pianino tradycyjne oferuje pewność naturalnego brzmienia, a pianino cyfrowe daje niezwykłe możliwości techniczne, jednak jest to uogólnienie. Pianino tradycyjne też oferuje niezwykłe możliwości wykonawcze, a pianino cyfrowe piękne, naturalne brzmienie z możliwościami dynamicznymi jak w pianinie tradycyjnym. 

 

Festiwal Chopin i jego Europa

Już od najbliższego tygodnia będziemy mieli w Warszawie możliwość wysłuchania najlepszych artystów, interpretatorów i wykonawców muzyki klasycznej:

W dniach 16 - 31 sierpnia 2009 odbędzie się w Warszawie festiwal "Chopin i jego Europa".

Będzie można posłuchać zarówno Chopina  i innych Romantyków, jak i Klasyków, jak Haydn czy Mozart.

Szczegóły programu - kliknij tutaj.

Każdego dnia będą odbywać sie dwa koncerty - o godzinie 17 w Studiu Witolda Lutosławskiego, a następnie o 19.30 w Filharmonii. Trudno wskazywać na te najciekawsze, każdy dzień przyniesie na pewno niezapomniane wrażenia. Polecam szczerze zarówno występy młodych, choć juz uznanych wykonawców, jak Jan Lisiecki, jak i koncerty w wykonaniu Marthy Argerich czy Nelsona Goernera.

Bardzo gorąco polecam!

Posted on August 15, 2009 .

Benjamin Zander o muzyce i o pasji - wystąpienie dla Ted.com

Benjamin Zander to dyrygent Bostońskiej Filharmonii, a równocześnie wspaniały mówca.

Gorąco polecam jego wystąpienie podczas konferencji Ted.com:

Benjamin Zander - "Jak muzyka klasyczna potrafi przeistoczyć człowieka" - kliknij tutaj.

To niezwykłe przemówienie nie tylko o muzyce, ale też o pasji i o uczuciach. Warto obejrzeć, by z większą łatwością odbierać i słuchać muzykę klasyczną.

Posted on July 5, 2009 and filed under Nauka gry na pianinie.

Festiwal Mozartowski w Warszawie

W dniach 15 czerwca - 26 lipca 2009, odbywa się w Warszawie XIX Festiwal Mozartowski.

Festiwal Mozartowski to wspaniałe coroczne wydarzenie w Warszawie, które przez ponad miesiąc umożliwia kontakt z muzyką Mozarta w najlepszym wykonaniu.

Co piątek, czyli 3, 10, 17 i 24 lipca 2009, w kościele Seminaryjnym na Krakowskim Przedmieściu, będzie można usłyszeć Requiem.

Utwór niezwykły, piękny, podniosły. Tajemnicza jest też przyczyna jego powstania. Pewne jest to, że  lipcu 1791 roku Mozart otrzymał anonimowe zamówienie na stworzenie Requiem, czyli mszy żałobnej. Pisał ten utwór niespiesznie, może z obawy, by nie była to msza żałobna dla niego. Nie zdążył ukończyć dzieła, z części Lacrimosa jedynie 8 pierwszych taktów to muzyka stworzona przez Mozarta. Utwór dokończył uczeń Mozarta, Franz Xevier Sussmayer.

Nikt nigdy nie zgłosił się, by odebrać dzieło.

Lacrimosa napisana jest na chór i orkiestrę, bez solistów. Transkrypcja na fortepian nie jest bardzo trudna, a równocześnie ma wielką siłę ekspresji. Warto więc pochylić się nad tą, najpiękniejszą, moim zdaniem, częścią Requiem i zagrać ją samodzielnie.

Poniżej nuty do utworu "Lacrimosa", W. A. Mozart:

Posted on June 30, 2009 .

Pianino cyfrowe czy keyboard?

Jakie są główne różnice między pianinem cyfrowym a keyboardem?

Zalety pianina cyfrowego:

  • Ważona, dynamiczna klawiatura:

Pianino cyfrowe ma jedną najistotniejszą cechę: ważoną, dynamiczną klawiaturę, która jak najwierniej przypomina klawiaturę w pianinie klasycznym. Oznacza to, że sposób wydobycia dźwięku jest taki sam: jeśli klawisz dotkniemy cicho i spokojnie, to dokładnie tak on zabrzmi, jeśli będziemy zwiększać dynamikę, to nasze emocje będą przekazywane przez instrument. Pianino cyfrowe przekazuje nie tylko stopień głośności, ale też barwę dźwięku i emocje grającego.
Keyboardy, nawet te posiadające dynamiczną klawiaturę, nie imitują tradycyjnego pianina w tak doskonały sposób. Często klawiatura keyboardów jest opisana jako "połowicznie-ważona" ("semi-weighted"). Taki mechanizm taka daje mniejszą kontrolę nad klawiaturą, choć pozwala na szybszą grę. Klawiatura określona jako "fully weighted" daje lepszą kontrolę nad dźwiękiem oraz wrażenie gry zbliżone do pianina akustycznego. Przyzwyczajenie się do wydobycia dźwięku w sposób wystarczający dla keyboardu, jest niewystarczający dla pianina i taki nawyk może utrudnić potem poprawną grę na pianinie. Ciekawym doświadczeniem może być wykonanie na keyboardzie Nokturnów Chopina, gdzie potrzeba lekkości, łagodności. Keyboard pozostaje niewrażliwy na emocje grającego, reagując jedynie (przy dynamicznej klawiaturze) poziomem nagłośnienia.

  •  Dynamika oddająca emocje grającego:

Poza mechaniką klawiatury, keyboard różni się od pianina również sposobem generowania dźwięku. W keyboardach dźwięk jest bardziej sztuczny, co wynika z faktu, że jest on najczęściej generowany za pomocą cyfrowego generatora. W przypadku pianin cyfrowych dąży się do jak najwierniejszego odwzorowania dźwięku instrumentów akustycznych, dlatego też najczęściej do pianin cyfrowych wgrywane są próbki / sample, uwzględnia się też głośność drgania struny i inne szczegóły pomijane w keyboardach.

Zazwyczaj głośniki zastosowane w keyboardach są o mniejszej mocy niż te w pianinach cyfrowych, co wynika z zastosowania mniejszych głośników. Warto jednak zwrócić uwagę, że coraz częściej różnice w specyfikacjach i głośnikach zacierają się, jednak dominującą różnicą pozostaje różnica w zastosowanym mechaniźmie klawiatury.

Keyboard a Etiuda Rewolucyjna:
Wyobraźmy sobie Etiudę Rewolucyjną Chopina: utwór piękny, pełen pasji, porywający. Akord rozpoczynający to olbrzymi ładunek energetyczny. W takim utworze szczególnie ważny jest sposób wydobycia dźwięku i dynamika grającego, które decydują o barwie akordu. Keyboard oferuje tu jedynie zwiększenie głośności.
Po pierwszym akordzie jest solowe zejście lewą ręką, gdzie dźwięk powinien być mocny, trzymający w napięciu. Tu pianino cyfrowe wydobędzie moc fortepianu, nasze emocje przełożą się na brzmienie, usłyszymy pełne napięcia zejście do basów zakończone potężnym akordem. W przypadku keyboardu grający na pewno wydobędzie forte, jednak może być zdziwiony jak jego emocje są tłumione przez niewzruszoną klawiaturę. Lewa ręka ropocznie solową partię, której moc będzie można usłyszeć dzięki opcji głośności. Tym większe będzie rozczarowanie, gdy w pełnej napięcia solowej partii basów"skończy się" nam klawiatura. 
"Dla Elizy" na keyboardzie:
Jednak w pierwszych latach nauki rzadko sięga się po etiudy Chopina. Nietrudnym, a zawsze wywołującym aplauz publiczności, jest popularny utwór "Dla Elizy" Beethovena. Tu, powracający kilkakrotnie temat, wymaga dynamiki i róźnorodności barwy. Keyboard pozwoli nam zacząć cicho, pianissimo, powtórzenie już głośniej (mezzo forte), ale na ile powtórzeń starczy nam cierpliwości, by zachwycać się poziomem głośności? Z kolei wczęści środkowej, będzie trzeba ominąć kilka taktów, gdyż w prawej ręce"skończy się" nam klawiatura.

  • Pedały:

Dodatkową, choć nie kluczową różnicą jest fakt, że w keyboardach nie jest dostępna opcja pedalizacji. Czyli nie można korzystać z pedałów - więc odpowiednio wydłużać czy wyciszać brzmień jak w instrumentach akustycznych. Warto też zwrócić uwagę, że nawet pianina cyfrowe o typie budowy "slim, czyli w formie prostopadłościanu a nie o klasycznej budowie, mają nienaturalne położenie pedałów. Pedały są zbyt wysunięte do przodu i korzystanie z nich nie jest wygodne.

Zalety keyboardu:

Keyboard posiada wiele zalet niedostępnych dla pianina cyfrowego:

  • Funkcje dodatkowe dostępne w keyboardzie:

Keyboard świetnie sprawdza się w zespole, najczęściej jako akompaniament. Bardzo często specyfikacja techniczna prawie każdego keyboardu jest imponująca- liczba barw: 500 czy 600, podczas gdy pianino wielokrotnie mniej, funkcja samplingu na 10 sekund, liczba rytmow: 300... Specyfikacja wspaniała, warto jednak wypróbować brzmienie instrumentu.

  • Łatwość przenoszenia:

Waga keyboardów to zazwyczaj kilkanaście kg. Łatwo więc instrument przenosić. Waga pianina cyfrowego to kilkadziesiąt kilogramów. W pianinach cyfrowych o klasycznej obudowie, często też niemożliwe jest korzystanie z samej klawiatury, ponieważ głośniki są od spodu głównej części. Stąd transport pianin cyfrowych jest znacznie bardziej kłopotliwy.

Różnice w wyglądzie:

W uproszczeniu można przedstawić keyboard, jako samą klawiaturę, podczas gdy pianino cyfrowe to instrument z wbudowaną klawiaturą, obudową i pedałami. 

Piszę o "uproszczeniu", ponieważ coraz częściej spotyka się opcję zakupu keyboardu / stage piano, do których można dokupić obudowę. Przykładem może być Roland F-20, prezentowany na stronie zarówno w sekcji "stage piano" jak i "pianino cyfrowe", tylko z inną obudową. Poniżej dokładnie ten sam instrument, tylko z różną podstawą:

F-20 jako stage piano.

F-20 jako stage piano.

F-20 jako pianino cyfrowe.

F-20 jako pianino cyfrowe.

Jaką więc podjąć decyzję wybierając instrument?

Wystarczy odpowiedzieć sobie na pytanie, co jest dla nas ważniejsze: instrument reagujący brzmieniem i barwą na przekazywane emocje czy też świetne specyfikacje techniczne oraz łatwość transportu?