Wiele utworów można grać z wykorzystaniem akompaniamentu i rytmów. Czym są te opcje w pianinach?
Styl utworu
Styl utworu to część interpretacji, która związana jest z epoką lub kompozytorem. Film wyjaśnia, w jaki sposób pomoże to w lepszej grze na pianinie.
Tempo
Jeżeli mamy dobrą technikę, jeżeli dobrze znamy nuty, dynamikę i artykulację, wówczas tempo powinno być pod kontrolą.
Dynamika i artykulacja
Film wyjaśnia pojęcie dynamiki podczas gry na pianinie (wykonanie forte lub piano) oraz pojęcie artykulacji (wykonanie legato i staccato).
Konkurs Chopinowski - jak słuchać?
Tak dużo mówi się o Konkursie Chopinowskim, tak dużo jest wokół tego wydarzenia reklamy, uwagi mu poświęconej. Jednak po tym, jak miałam możliwość na żywo przysłuchiwać się wykonawcom Konkursu, mogę powiedzieć, że każda złotówka i każda minuta poświęcona na ten konkurs, są tego warte.
W czwartek, 7 października, udało mi się uczestniczyć w przedpołudniowych przesłuchaniach I etapu. Pierwsze wrażenie to ciekawość - kilka rzędów dalej zasiada jury, a w nim Martha Argerich, Piotr Paleczny, Kevin Kenner i wielu, wielu innych najlepszych światowych pianistów. Pierwszym wykonawcą w tym dniu jest Polak, Marek Bracha. Słucha się bardzo przyjemnie. Następnie Austriak, Ingolf Wunder, potem Włoch - Giuseppe Greco... Słuchamy etiud, ballad, nokturnów Chopina. W przerwach dzielę się wrażeniami z koleżanką, artystą - muzykiem i muzykologiem. Koleżanka stale mówi, że to nie to, że nie grają odpowiednim dźwiękiem, że nie ma on pełni - nie brzmi dobrze. Mnie się podoba, jedynie wyłapuję inne drobne uchybienia. A co do dźwięku - mówię, że to prawdopodobnie taka akustyka sali, że przez mikrofony raczej pełniejszego dźwięku nie usłyszymy. Trochę nie dowierzam mojej Koleżance, że to, co słyszymy, to jeszcze "nie to".
Jako ostatni przed przerwą zaczyna swój występ Lukas Geniusas, reprezentujący Litwę / Rosję. Koleżanka po kilku pierwszych nutach mówi z zachwytem, że to jest to. Słuchamy. Już nie komentujemy, że dynamika czy tempo trochę nieodpowiednie, tak jak w przypadku poprzednich wykonawców. Przy wykonaniu Geniusas'a po prostu słuchamy pełnego, pięknego dźwięku. To ten sam fortepian, co przy poprzednich wykonawcach, a jednak jak inaczej "gra". Przy piano doskonale słychać każdą nutę, przy forte, nawet fortissimo, zdaje się, że fortepian może zabrzmieć jeszcze dużo głośniej, choć i tak wykonywane forte brzmi donośnie. Wspaniałe było odkrycie, że tak doskonałe wykonanie jest możliwe. Że konkurs nie będzie polegał na wskazaniu tego, kto zagrał najprzyjemniej i z interpretacją, która przypadnie do gustu jury, tylko na tym, że można wybrać wykonawcę grającego pięknie. Po trzech pierwszych usłyszanych wykonaniach na tym samym koncertowym Steinway'u byłam pewna, że instrument ten już tak brzmi i lepiej się nie da. Geniusas pokazał, że doskonałe wykonanie jest możliwe.
Konkurs daje niezwykłą możliwość porównania wykonawców. To trochę tak jak targi muzyczne pozwalają porównać instrumenty. Tutaj jest ta sama publiczność, ten sam fortepian - choć wykonawcy mogą wybrać jeden z trzech, to najczęściej wybierają Steinway'a. To, jak utwór zabrzmi, zależy tylko od pianisty.
Słuchanie Konkursu Chopinowskiego to duże wyzwanie - wymaga czasu i skupienia. Powtarzające się utwory mogą powodować znużenie. Jak słuchać? Po pierwsze, jeśli tylko można - na żywo. Słuchanie w przewie zajęć domowych nie powoli na usłyszenie różnic wykonawczych. Wybranie się na koncert wymaga czasu i wysiłku, jednak warto słuchać i porównywać, ponieważ tylko dzięki odniesieniu do innych wykonań można rozpoznać to doskonałe. A takie moim zdaniem, było wykonanie Lukasa Geniusas'a. Bardzo się cieszę, że usłyszę go w 2-gim etapie Konkursu, mam nadzieję, że również w finale.
Prawidłowa praca rąk podczas gry na pianinie
W filmie zwracam uwagę na kluczowe znaczenie techniki gry na pianinie.
Targi muzyczne w Krakowie
Kilka miesięcy temu na blogu o Targach muzycznych opisałam Targi we Frankfurcie. Polecałam targi muzyczne jako doskonałą okazję do uzyskania dużej wiedzy o instrumentach oraz dokonania rzetelnego porównania pianin cyfrowych. Ponieważ targi we Frankfurcie odbywają się tylko raz do roku (w marcu), stąd przedstawiłam wcześniejsze i bliższe nam wydarzenia muzyczne - Międzynarodowe Targi Muzyki, Tańca i Rozrywki SHOWEXPO w Kielcach oraz Targi w Krakowie, pod pełną nazwą: "MUSIC MEDIA w Krakowie, czyli 6.Targi Instrumentów, Sprzętu Muzycznego, Scenicznego i Oświetleniowego", określane przez organizatorów jako "wyjątkowe spotkanie branży muzycznej w Polsce".
We wrześniu 2010 roku uczestniczyłam w Targach Muzycznych w Krakowie. Niestety wystawców było bardzo mało - trzy niewielkie sale. Na osoby, które przyjechały z uwagi na wystawców pianin cyfrowych, czekało tylko jedno stoisko - dystrybutora instrumentów marki Korg. Trzy dostępne pianina wypróbowałam w niecałą godzinę. Na targach było też kilka, może około pięciu, stoisk z innymi instrumentami, trochę więcej ze sprzętem oświetleniowym oraz kilka punktów związanych z działalnością promocyjną w branży muzycznej.
Niewiele mogę napisać poza tym, że wielkość targów naprawdę mnie rozczarowała. Trudno pouczać mi innych dystrybutorów i inne marki, ponieważ Elpiano również nie było wśród wystawców. Mam nadzieję, że za rok Elpiano będzie już pośród wystawców, ponieważ targi muzyczne to wspaniałe wydarzenie - i nie myślę tu o promocji dla marki czy o pozyskaniu nowych klientów. Piszę to z punktu widzenia klientów, którzy uczestnicząc w targach mogą zyskać bardzo dużo wiedzy i następnie dokonać świadomego zakupu. Obecnie po tę wiedzę trzeba wybrać się na targi zagraniczne, mam nadzieję, że niebawem ulegnie to zmianie i największe marki obecne w Polsce zaprezentują swoje produkty na targach krajowych.
Jeżeli ktoś z czytających uczestniczył na Międzynarodowych Targach Muzyki, Tańca i Rozrywki SHOWEXPO w Kielcach, zapraszam do podzielenia się w komentarzu swoimi wrażeniami.
Co oznaczają znaki na pięciolinii?
B-moll, krzyżyk, pauza, kasownik - przy wykonywaniu utworu ważne jest, aby rozumieć każdy z tych znaków :)
Więcej o nauce nut w wideo pod tytułem "4 Sposoby na łatwiejszą naukę nut".
Jak interpretować utwory?
Trzeci film poświęcony interpretacji utworów na pianinie. Po wyjaśnieniu czym jest interpretacja oraz gdzie leżą jej ograniczenia, powiemy o tym, jak należy robić to prawidłowo.
Ograniczenia w interpretacji utworów
Na ile ważna jest swoboda w interpretacji utworu na pianinie, a na ile należy trzymać się wyznaczonych standardów? Na to pytanie odpowiada film.
Osoby, które po raz pierwszy spotykają się z terminem interpretacji utworów, zapraszam do nagrania "Czym jest interpretacja utworów?".
Czym jest interpretacja utworów?
Interpretacja utworów to aspekt, który wyróżnia dobrego wykonawcę.
Wyniki konkursu Elpiano
Mam przyjemność ogłosić wyniki konkursu na najpiękniejsze wykonanie podczas koncertu Elpiano, który odbył się 4 września 2010r. W konkursie wzięło udział 5 wykonawców, nagrania z koncertu dostępne są na blogu Elpiano.
Najwięcej głosów w głosowaniu internetowym zdobyła Emilka Pietrzak, która przepięknie wykonała Taniec cyganski Feliksa Rybickiego oraz Etiudę C-dur C. Gurlitt'a. Serdecznie gratuluję!
Wszyscy uczestnicy konkursu mogą czuć się zwycięzcami, ponieważ każdy z występujących zdobył co najmniej kilkadziesiąt głosów. Oznacza to, że każdy ma już dużą grupę oddanych słuchaczy i talent, którzy inni doceniają: Ania Wyszyńska, choć gra dopiero 3 miesiące, zagrała bardzo poprawnie, prezentując doskonałą kontrolę nad utworami i pewność wykonawczą. Kasia Witkowska zaprezentowała dużą wrażliwość , a dodatkowo duże brawa należą się za wykonanie własnej, bardzo melodyjnej kompozycji. Emilka Pietrzak, zwyciężczyni konkursu, zagrała spokojnie i bardzo poprawnie utwory, które przygotowała zupełnie sama. Agnieszka Janiszewska, choć uczy się gry dopiero kilka miesięcy, wspaniale poradziła sobie z zaawansowanym utworem, w którym przedstawiła nie tylko bardzo dobrą technikę gry, ale też wiele emocji. Sławomir Urban wykonał ambitne utwory o zróżnicowanym charakterze - pierwszy z nich pozwolił na zasłuchanie się - tak piękne było wykonanie ze zmienną dynamiką i nastrojem, a drugi utwór dowiódł niezwykłej sprawności technicznej.
Główną nagrodą w konkursie są bilety do filharmonii, które otrzymuje Emilka Pietrzak. Z uwagi na tak wspaniałe wyniki wszystkich wykonawców, każdy z występujących otrzyma dodatkową nagrodę - zestaw nut.
Serdecznie dziękuję za piękną grę i gratuluję!
Druga część koncertu Elpiano - recital Katarzyny Łabuś
W drugiej części koncertu Elpiano w dn. 4 września 2010r. wystąpiła Katarzyna Łabuś. Usłyszeliśmy przepiękne wykonanie mazurków, etiud oraz nokturnu Chopina, jak również "Ogrody w deszczu" C. Debussy'ego. Zapraszam do wysłuchania:
Etiuda c-moll op. 10 (tzw Etiuda Rewolucyjna) - F. Chopin
„Ogrody w deszczu" - C. Debussy
Nokturn f-moll - F. Chopin
Etiuda c-moll op. 25 – F. Chopin
Mazurki: D-dur, g-moll, a-moll – F. Chopin
O Katarzynie Łabuś:
Absolwentka Akademii muzycznej w Warszawie w zakresie fortepianu (klasa prof. Kazimierz Gierżoda), teorii muzyki i dyrygentury chóralnej (dyplom z wyróżnieniem). Pianistka obecnie jest stażystką na macierzystej uczelni w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej. Uczestniczyła wielokrotnie w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych specjalistów w zakresie pianistyki: w Dusznikach Zdroju w klasie Philippe’a Giusiano, we Wrocławiu w klasie fortepianu prof. Aleksieja Orłowieckiego.
W ramach warsztatów pracowała pod kierunkiem Diny Joffe, Eugene Indjic’a, Janusza Olejniczaka, Zbigniewa Raubo, Johna O’Conora. Obecnie współpracuje z warszawską operą kameralną w charakterze akompaniatora-korepetytora. udziela się również na estradach w ramach roku chopinowskiego (Maraton Chopinowski, koncert Roztańczony Chopin czy ostatnio Majówka z Chopinem).
Związana jest czynnie z warszawskim środowiskiem muzycznym.
Konkurs
Kasia Witkowska
Agnieszka Janiszewska
Sławomir Urban
Emilka Pietrzak
Pianino cyfrowe, akustyczne, keyboard – jakie są różnice?
Każdy z instrumentów - pianino cyfrowe, akustyczne i keyboard- ma swoje wady i zalety. Zapraszam do obejrzenia filmu wyjaśniającego różnice między tymi instrumentami.
Jak wybrać najlepsze pianino cyfrowe?
Wybór pianina może być sporym wyzwaniem. Dlatego w poniższym wpisie w skrócie odpowiem na pytanie jak kupować pianino, tak aby wybrać to najbardziej nam odpowiadające.
Najważniejszymi parametrami w pianinie cyfrowym jest:
- brzmienie
- praca klawiatury
Nagranie o tym, jak wybrać pianino cyfrowe można obejrzeć poniżej:
Brzmienie
Na dobre brzmienie największy wpływ mają: silnik brzmieniowy, próbki brzmieniowe oraz głośniki. Ponieważ kwestia brzmienia jest bardzo subiektywna, najlepszą metodą na sprawdzenie brzmienia jest samodzielne przetestowanie pianina cyfrowego, które mamy zamiar zakupić.
Silnik brzmieniowy (generator dźwięku)
Silnik brzmieniowy jest "mini komputerem", które jest wbudowany do pianina cyfrowego. Bardziej dokładne odwzorowanie dźwięku pianina wymaga wyższej klasy silnika brzmieniowego. Takie subtelności dźwięku jak odwzorowanie rezonansów pomiędzy strunami pianina, brzmienie odskoku klawisza, wydobycie wielowarstwowego dźwięku są obecnie oferowane wyłącznie w wyższych modelach pianin cyfrowych.
Próbki brzmieniowe
Każde pianino cyfrowe ma wgrane próbki dźwiękowe brzmienia pianina akustycznego oraz innych instrumentów muzycznych. Na jakość brzmienia ma wpływ np. czy każdy klawisz jest oddzielnie nagrany w próbkach dźwiękowych czy np jest "syntetycznie modulowany" z jednej próbki brzmieniowej, jaka jest dokładność, głębia nagrania każdej próbki brzmieniowej.
Głośniki
Jakość wbudowanych głośników ma ogromny wpływ na jakość dźwięku wydobywanego przez pianino cyfrowe. Na jakość brzmienia ma wpływ moc głośników, klasa wbudowanych głośników.
Praca klawiatury
Moim zdaniem praca klawiatury powinna w maksymalnie zbliżonym stopniu odwzorowywać pracę klawiatury fortepianu akustycznego. Następujące cechy są moim zdaniem konieczne:
- klawiatura pełna
- klawiatura dynamiczna
- klawiatura młoteczkowa
Na co zwrócić szczególną uwagę w pracy klawiatury szczegółowo opisałam w poniższym wpisie na blogu.
Inne specyfikacje pianin cyfrowych
Jeden z kluczowych aspektów specyfikacji jest dostępność akompaniamentu w pianinie cyfrowym. Do gry klasycznej akompaniament nie jest konieczny. Więcej o specyfikacji pianin można dowiedzieć się z serii krótkich filmów wyjaśniających wszystkie najważniejsze parametry, oraz na poniższym wpisie na moim blogu.
Jak wybrać pianino cyfrowe dla dziecka rozpoczynającego naukę w szkole muzycznej opisałam również w poniższym wpisie na blogu.
Tutaj możesz zobaczyć porównanie wszystkich modeli Elpiano.
Jak ustawiać twardość klawiatury?
Tym razem krótko o tym, czy istnieje idealne ustawienie klawiatury.
Pianina cyfrowe o brzmieniu pianin akustycznych
Jak kupić pianino cyfrowe, które jest jak najdoskonalszą imitacją pianina akustycznego?
Wiele osób nie jest zainteresowanych licznymi dodatkowymi funkcjami pianin cyfrowych, jak np. akompaniament. Warto jednak zauważyć, że niektóre opcje ustawień i regulacji są kluczowe dla jakości instrumentu, nawet jeśli początkowo nie planujemy korzystać z żadnych dodatkowych funkcji.
Poniżej przedstawiłam te specyfikacje pianin cyfrowych, które mają znaczenie dla jakości gry na pianinie:
Poniżej transkrypcja filmu, uzupełniona licznymi dodatkowymi informacjami, więc zachęcam do przeczytania :) Jeśli coś jest niejasne lub wymaga uzupełnienia, bardzo proszę o komentarz. Będzie mi bardzo miło odpowiedzieć na wszystkie pytania.
Specyfikacje pianin cyfrowych są najczęściej rozbudowane i nie do końca jasne. Trudno zdecydować, który z elementów jest istotny, a który mniej. Poniżej przedstawiam kilka podstawowych specyfikacji dla klientów, którzy kupują pianino cyfrowe z myślą o korzystaniu z niego jak z pianina akustycznego. W takim przypadku warto zwrócić uwagę na trzy specyfikacje i na trzy elementy:
Jaka powinna być klawiatura pianin cyfrowych:
Klawiatura zależy w dużym stopniu od zaawansowania grającego, w przypadku zaawansowanych pianistów gorąco polecam wcześniejsze wypróbowanie pianina. Nie tylko pianina innych producentów różnią się między sobą, ale też kolejne modele tego samego producenta mają odmienne klawiatury. Nawet ten sam typ klawiatury, o dokładnie takiej samej nazwie, inaczej sprawdza się w dwóch różnych modelach pianin tego samego producenta.
To, na co warto zwrócić uwagę w specyfikacji pianina, jest fakt, by klawiatura była opisana jako:
- pełna (88-klawiszowa)
- dynamiczna
- młoteczkowa
- ważona
Więcej o klawiaturze pianin cyfrowych przedstawiłam we wcześniejszym wpisie - by przeczytać, kliknij tutaj.
Brzmienia pianin cyfrowych:
Jeżeli ktoś decyduje się na pianino cyfrowe głównie z myślą o korzystaniu z niego jak z pianina akustycznego, ważną kwestią jest brzmienie: ilość brzmień (tzw głosów - "voices") i ich jakość. Oczywiście chodzi o brzmienia pianina, opisywane jako "Grand Piano", ponieważ ilość brzmień innych instrumentów może być bardzo duża i nie mieć znaczenia przy grze z wykorzystaniem głosu fortepianu.
Poza brzmieniem Grand Piano często dostępne jest też brzmienie organów, skrzypiec, klawesynu i wiele innych. Kluczowe jednak jest wypróbowanie dostępnych brzmień pianina, których jest najczęściej 2 lub 3.
Więcej o brzmieniach pianin cyfrowych przedstawiłam we wcześniejszym wpisie - by przeczytać, kliknij tutaj.
Twardość klawiatury pianin cyfrowych:
Ciekawą funkcją pianin cyfrowych jest możliwość regulacji twardości klawiatury (inaczej poziomów dynamiki klawiatury). Najczęściej w pianinach w przedziale cenowym do kilku tysięcy zł, oferowane pianina mają kilka poziomów regulacji twardości klawiatury (od 2 do 9).
Regulacja twardości klawiatury zmienia efekt dynamiczny. Nie jest tu możliwa zmiana mechaniczna samego klawisza, natomiast dzięki tej funkcji można sprawić, że pianino będzie miało mniej lub bardziej wytłumiony dźwięk. W konsekwencji jeśli ustawimy klawiaturę na bardziej twardą, wówczas należy mocniej pracować palcami, by uzyskać oczekiwane brzmienie. Przy zmianie na ustawienie "soft", czyli na bardziej delikatną klawiaturę, brzmienie pianina jest pełniejsze nawet przy słabszej pracy palców.
Regulacja jest przydatna w zależności od wykonywanego utworu orazw zależności od potrzeby grającego. Czasami lepiej jest grać dany utwór np. Chopina, gdy twardość klawiatury jest mniejsza, czyli gdy klawiatura jest bardziej delikatna i lepiej reaguje na uderzenie klawisza. Z kolei utwory Bacha, moim zadaniem, lepiej jest wykonywać na twardej klawiaturze. Możliwość regulacji twardości klawiatury jest przydatna szczególnie dla uczniów, którzy przed egzaminem chcą być przygotowani do wystąpienia na nowej, nieznanej sobie klawiaturze. Jeżeli dany repertuar można poćwiczyć na różnych ustawieniach klawiatury, wówczas można mieć pewność, że nowy instrument z inną klawiaturą, nie będzie problemem podczas egzaminu.
Reverb:
Funkcja reverb pozwala na ustawienie echa, czyli pogłosu sali. Zazwyczaj jest kilka typów reverb dostępnych w pianinie - od pogłosu naturalnego, niewielkiej sali, aż po imitację dużej sali koncertowej. Efekt ten wpływa na brzmienie fortepianu, stąd jego dostępność jest bardzo ważna również wówczas, gdy pianino ma służyć wyłącznie grze klasycznej, bez dodatkowych opcji. Dzięki funkcji reverb możemy wpłynąć na jakość brzmienia fortepianu.
Więcej o funkcji reverb przedstawiłam we wcześniejszym wpisie - by przeczytać, kliknij tutaj.
Specyfikacje pianin cyfrowych #3: Dodatkowe parametry
Zapraszam do zapoznania się z parametrami pianin cyfrowych - poniżej ostatni z serii 3 filmów "Specyfikacje pianin cyfrowych":
W poniższym nagraniu prezentuję następujące funkcje i specyfikacje pianin cyfrowych:
- reverb
- transpozycja
- metronom
- split
- layer (dual)
- akompaniament i rytmy
Zapraszam też do zapoznania się z odcinkiem 1 (o klawiaturze i brzmieniu) oraz z odcinkiem 2 (o dodatkowych parametrach pianin).
Oto trzeci z filmów, o następujących funkcjach pianin: reverb, split, layer, transpozycja, metronom oraz akompaniament - zapraszam!
Poniżej transkrypcja filmu, uzupełniona licznymi dodatkowymi informacjami, więc zachęcam do przeczytania :) Jeśli coś jest niejasne lub wymaga uzupełnienia, bardzo proszę o komentarz. Będzie mi bardzo miło odpowiedzieć na wszystkie pytania.
Czym jest funkcja reverb w pianinach cyfrowych?
Reverb jest to możliwość uzyskania oraz zmiany pogłosu brzmienia.
Dla uproszczenia można ten pogłos określić jako echo, czy też efekt akustyczny, który zależny jest od sali, w której gramy. Przykładowo można ustawić reverb na poziomie "room", czyli "pokoju", wówczas otrzymujemy dość naturalny efekt pogłosu, taki, jak występuje podczas gry na pianinie w mieszkaniu. Można też wybrać efekt reverb określany jako "hall", czyli "sala koncertowa", wówczas echo będzie wyraźniejsze, pojawi się wrażenie słuchania muzyki w dużej sali koncertowej, gdzie brzmienie odbija się od ścian. Można też efekt reverb wyłączyć, wówczas uzyskamy dość suche brzmienie instrumentu. Dodatkowym efektem reverb jest uzyskanie opóźnienia dźwięku (określane jako "delay") - przy takim ustawieniu wydobywane dźwięki są słyszalne z około sekundowym opóźnieniem.
Czy funkcja reverb jest przydatna?
Efekt delay jest raczej mało przydatny w praktyce, choć samą możliwość zmiany poziomu reverb uważam za przydatną. Opcja reverb jest prawie zawsze w standardzie pianin cyfrowych.
W nagraniu poniżej przedstawiam, jak korzystać z funkcji reverb w pianinie Elpiano DPR-2200H:
Na czym polega transpozycja w pianinach cyfrowych?
Transpozycja w pianinach to możliwość zmiany tonacji instrumentu.
W praktyce oznacza to, że można dokonać zmiany takiej, by np. dźwięk, który jest dźwiękiem C (Do), brzmiał jak inny dźwięk. W konsekwencji, po zmianie tonacji np o 1 ton "w górę", grając gamę C-dur, usłyszymy gamę D-dur. Nastąpi zmiana stroju pianina o wybraną przez nas wysokość.
Czy transpozycja jest potrzebną funkcją?
Opcja transpozycji jest najbardziej przydatne wówczas, gdy chcemy dostroić pianino do innego instrumentu, tak, by grać z kimś w duecie. Wówczas współwykonawca nie musi przestrajać swojego instrumentu (np. skrzypiec), wystarczy przez przycisk transpozycji zmienić strój pianina. Transpozycja jest prawie zawsze w standardzie w pianinach cyfrowych.
Do czego służy metronom?
Metronom służy do tego, by wykonywać utwór równo, bez zmian tempa. Jest to możliwe, ponieważ metronom wybija rytm w takim tempie i w takim metrum, w jakich chcemy, czyli 3/4 czy 2/4 - w zależności od wykonywanego utworu. Warto też zapoznać się ze szczegółami dostępnych opcji dotyczących metrum, np. przydatna jest regulacja głośności samego metrum względem głośności pianina.
Czy funkcja metronomu jest przydatna?
Przy nauce gry muzyki klasycznej, metronom jest, moim zdaniem, niezbędny. Prawie każdy uczący się ma problemy z utrzymaniem tempa. Poza możliwością utrzymania tempa, metronom pozwala też sprawdzić, czy cały utwór jest wykonywany w odpowiednim tempie - często na początku utworów jest zapisane sugerowane przez edytora tempo wykonania. Jest to również bardzo przydatna funkcja dla dzieci, które rozpoczynają naukę i dość często mają problem z utrzymaniem tempa.
Czym jest funkcja "split" w pianinach cyfrowych?
Funkcja "split" oznacza możliwość podziału klawiatury na 2 różne brzmienia (voices).
Fukncja ta daje możliwość ustawienia jednego brzmienia dla połowy klawiatury, a innego dla pozostałej części klawiatury. Przykładowo możemy lewą ręką grać w ustawieniu brzmienia fortepianu, a prawą ręką skrzypce, albo odwrotnie. Funkcja split jest raczej nieprzydatna dla wykonywania utworów klasycznych, ale może być bardzo interesująca przy muzyce jazzowej (wówczas prawa ręka gra brzmienie Grand Piano, a lewa kontrabas) lub innych swobodnych aranżacjach.
Czym jest funkcja "layer"/"dual" w pianinach cyfrowych?
Opcja "layer" ("dual") pozwala na granie w dwugłosie, czyli gdy naciskamy jeden klawisz, to otrzymujemy brzmienie dwóch wybranych przez siebie instrumentów.
Najpiękniejszy i najczęściej używany dwugłos to połączenie fortepianu ze skrzypcami. Naciskając jeden klawisz, słyszymy równoczesne brzmienie tych dwóch instrumentów. Nie jest to opcja kluczowa, jednak nawet przy nauce gry muzyki klasycznej można z tej opcji korzystać. Przykładowo pięknie brzmi w połączeniu fortepianu i skrzypiec utwór Canon in D, kompozytor: J. Pachelbel. Funkcja Layer jest prawie zawsze dostępna jako standard w pianinach cyfrowych.
W nagraniu poniżej przedstawiam, jak korzystać z funkcji split oraz layer w pianinie Elpiano DPR-2200H:
Do czego służą akompaniament i rytmy?
Akompaniament i rytmy to opcja pozwalająca na uzyskanie podkładu muzycznego, który jest grany przez pianino w wybranym przez nas tempie i rytmie (np. salsa, latino, walc).
Opcja ta jest standardem w keyboardach, jednak dużo rzadziej jest dostępna w pianinach cyfrowych.
W praktyce korzystanie z akompaniamentu oznacza, że lewa część klawiatury (ewentualnie cała klawiatura, zależnie od ustawień pianina), służy do wyboru tonacji podkładu muzycznego, czyli akompaniamentu. Grając lewą ręką akord, wydobywamy akompaniament w wybranej tonacji. Równocześnie prawą ręką możemy grać melodię, a zmieniając akordy lewej ręki, zmieniamy tonację akompaniamentu. Najczęściej istnieje też możliwość wyboru opcji, gdzie cała klawiatura stanowi podstawę automatycznego wyboru akompaniamentu, co oznacza, że do granego przez nas utworu, pianino samo dopasowuje podkład w odpowiedniej tonacji, w zależności od granych dźwięków. Zazwyczaj jest też możliwość wyboru tonacji za pomocą jednego klawisza, a nie akordu - opcje te są różne w poszczególnych pianinach / keyboardach.
Czy akompaniament jest przydatną funkcją?
Akompaniament pozwala na zupełnie inną grę, aniżeli wykonywanie muzyki klasycznej. Dlatego osoby, które planują grać muzykę klasyczną, raczej nie będą z akompaniamentu korzystać. Z drugiej strony, funkcja akompaniamentu to podstawa gry na keyboardzie. Można nawet powiedzieć, że funkcja ta pozwala na korzystanie z kolejnego "instrumentu", czyli keyboardu. Typowa muzyka z użyciem podkładu muzycznego, to taka, którą słyszymy np. na weselach, gdzie stanowi ona tło dla wokalisty.
Akompaniament pozwala na innego rodzaju grę na instrumencie, warto więc upewnić się, czy jest to funkcja, z której planujemy korzystać. Część klientów świadomie wybiera pianino bez tej funkcji, bo np. dla dziecka może być to opcja rozpraszająca. W takim przypadku doradzam model DPS-9H, który jest doskonały pod względem klawiatury i brzmienia, a nie ma opcji akompaniamentu.
Przy wyborze pianina warto dokładnie sprawdzić, czy akompaniament jest dostępny, ponieważ opcja ta raczej nie jest standardem w pianinach w cenie 3 - 5 tyś. zł.
W nagraniu poniżej przedstawiam, jak korzystać z akompaniamentu w pianinie Elpiano DPR-2200H:
Specyfikacje pianin cyfrowych #2: Podstawowe funkcje
Jest to drugi odcinek serii 3 filmów, w których przedstawiam parametry i funkcje pianin cyfrowych.
W poniższym nagraniu prezentuję następujące funkcje i specyfikacje pianin cyfrowych:
- nagrywanie (rejestracja) utworów
- rejestracja ustawień
- moc głośników
- wyjście na słuchawki
- system nauczania
- typ wyświetlacza (LED, LCD)
Zapraszam też do zapoznania się z odcinkiem 1 (o klawiaturze i brzmieniu) oraz z odcinkiem 3 (o dodatkowych parametrach pianin).
Oto drugi z filmów, o nagrywaniu w pianinach cyfrowych, mocy głośników, wyjściach słuchawkowych, systemie nauczania i wyświetlaczu:
Poniżej transkrypcja filmu, uzupełniona licznymi dodatkowymi informacjami, więc zachęcam do przeczytania :) Jeśli coś jest niejasne lub wymaga uzupełnienia, bardzo proszę o komentarz. Będzie mi bardzo miło odpowiedzieć na wszystkie pytania.
Nagrywanie (rejestracja) utworów w pamięci pianina:
Czym jest opcja nagrywania w pianinie?
Przy zakupie pianina warto sprawdzić, czy pianino ma opcję nagrywania. Jest to możliwość rejestracji utworów w pamięci pianina. Pianino może mieć opcję zapisania utworu na jednej ścieżce, albo, dość często, na 2, 3 lub 4 ścieżkach. Dodatkowo na każdej ścieżce jest ograniczenie co do ilości nut, czasem jest to ograniczenie do 5 tyś. nut, może też być po 10 tyś. nut i więcej. Ile to jest w praktyce - sprawdzałam ścieżkę do 10 tyś. nut i po rejestracji kilkunastu minut zaawansowanego utworu, na ścieżce wciąż było miejsce.
Kiedy potrzebne jest nagrywanie w pianinie?
Zapis i odtworzenie swojego nagrania jest ważne, by usłyszeć własne błędy. Jest to świetne ćwiczenie przed wystąpieniem przed publicznością. Plusem nagrywania w pamięci pianina jest też łatwość nagrywania. W przeciwieństwie do nagrywania na komputer, w tym przypadku nie potrzeba kabli czy dodatkowego oprogramowania komputerowego. Zazwyczaj wystarczy włączyć opcję rejestracji, wybrać ścieżkę, na którą chcemy nagrać i rozpocząć grę. Do odsłuchania nagrania wystarczy zazwyczaj przycisk PLAY/START.
Ile ścieżek rejestracji utworów w pianinie wybrać?
Jeśli chodzi o ilość potrzebnych ścieżek - sporo zależy od stopnia zaawansowania pianisty. Już 1 ścieżka pozwala na zarejestrowanie utworu, którego opanowanie chcemy sprawdzić. 2 ścieżki lub więcej to możliwość zachowania wcześniejszej wersji i nagrania innych utworów na drugą ścieżkę, stąd oczywiście jeśli mamy wybór, to lepiej zakupić pianino z 2, 3 lub 4 ścieżkami rejestracji. W przypadku pianin mniej zaawansowanych polecam upewnić się, czy przy wyłączeniu pianina nie następuję reset, czyli skasowanie, nagranych utworów. W modelach Elpiano DPS-9H i DPR-2200H utwory są zachowywane również po restarcie pianina.
Poniżej przedstawiam, jak nagrywać utwór w pamięci pianina Elpiano DPR-2200H:
Rejestracja ustawień:
Kolejna opcja pianin cyfrowych to możliwość rejestracji swoich ulubionych (czy najczęściej stosowanych) ustawień. Możliwość rejestracji własnych ustawień pozwala nam za pomocą jednego przycisku przywołać takie ustawienia, które przez nas są najczęściej używane. Jest to szczególnie wygodne dla tych, którzy używają różnych ustawień, korzystają z akompaniamentu, różnych rytmów, wybierają inne niż fortepian brzmienia. Dla osób, które planują grać głównie klasycznie z wykorzystaniem barwy Grand Piano, opcja rejestracji ustawień nie jest przydatna.
Moc głośników:
Czy moc głośników ma wpływ na brzmienie pianina?
Moc głośników pianina jest istotną funkcją, ponieważ wpływa nie tylko na to, czy dźwięk jest słyszalny i donośny, ale też ma znaczenie na jakość brzmienia. Jeżeli pianino posiada niewielką moc głośników, ale za to ma wyjście liniowe, wówczas można podłączyć instrument do wzmacniaczy.
Jaka moc głośników pianina jest wystarczająca?
Najbardziej podstawowa moc w dostępnych obecnie na rynku pianinach cyfrowych to 2x 7W. Na potrzeby ćwiczenia w niewielkim pokoju jest to moc akceptowalna (i słyszalna), jednak przy mocniejszych głośnikach pianino ma bardziej głębokie brzmienie. Jeśli można od razu wybrać pianino z mocnymi głośnikami, to polecam - pianina o mocy głośników 2x20W mają już dużo pełniejsze brzmienie. Przykładowo głośniki 2x45W (dostępne w modelu Elpiano DPR-2200H) były całkowicie wystarczające podczas koncertu w sporej sali kinowej, bez dodatkowego nagłośnienia.
Wyjście na słuchawki:
Ważną opcją, prawie zawsze znajdującą się w standardzie pianin cyfrowych, jest możliwość wyjścia na słuchawki. Pianino cyfrowe ma tę olbrzymią zaletę, że można grać i słuchać na słuchawkach, co pozwala na zupełne wyciszenie głośników pianina. Możliwość grania "na słuchawkach" jest dość częstą przyczyną zakupu pianina cyfrowego, więc przed zakupem pianina warto upewnić się, że jest to dostępna opcja. Często dostępne są 2 wyjścia słuchawkowe, co pozwala na równoczesne korzystanie ze słuchawek dwóm osobom (przykładowo uczniowi wraz z nauczycielem). Jest to przydatna opcja, jeśli chcieliby Państwo, by pianino było wyciszone podczas lekcji. Ilość wyjść słuchawkowych nie jest jednak kluczowa, ponieważ zawsze można skorzystać z tzw. "rozdzielacza", który prowadzi od 1 wyjścia (np z pianina) do 2 wejść na słuchawki, zdjęcie poniżej. Jeśli mamy taki rozdzielacz, to ilość wyjść słuchawkowych nie ma znaczenia.
System nauczania:
Na czym polega system nauczania w pianinach cyfrowych?
Dodatkowe opcje pianin cyfrowych to system nauczania wbudowany w pianino cyfrowe. Systemy nauczania różnią się, w zależności od producenta i modelu pianina. Przykładowo system nauczania może polegać na tym, że grający wykonuje partię jednej ręki, podczas gdy z pianina automatycznie wydobywa się melodia drugiej ręki, dostosowana do tempa grającego. Jeszcze bardziej podstawowym etapem nauczania jest poziom, w którym grający uczy się tempa, czyli niezależnie od wysokości granego dźwięku, pianino wydobywa poprawną melodię, ważne jest natomiast to, by grający naciskał klawisze w odpowiednim tempie.
Kiedy system nauczania w pianinach jest potrzebny?
Dla osób początkujących, system nauczania może stanowić zachętę i motywację do nauki gry. Z rozmów z klientami wynika, że z systemu nauczania korzystają raczej rozpoczynający naukę dorośli. Dla dzieci dużo bardziej efektywna jest nauka z nauczycielem.
Ekrany LCD
Niektóre pianina mają wyświetlacze LCD, inne mają prostsze ekrany typu LED. W przypadku ekranów LCD, są na nich wyświetlane opcje / wybierane funkcje. W przypadku niektórych pianin na ekranie LCD mogą też być wyświetlane nuty, które gramy na klawiaturze. Wyświetlanie notacji muzycznej może mieć wartość tylko w początkach nauki gry, potem ta informacja staje się zbędna. Zaletą ekranu LCD jest bardziej przejrzyste wyświetlanie wybieranych opcji. Minusem może być natomiast wygląd, który przypomina o tym, że jest to urządzenie cyfrowe, a nie tradycyjne pianino (wyświetlacztypu LED jest bardziej stonowany).